söndag 8 november 2009

"Ge ut en bok" kurs

Jag har deltagit i en distanskurs anordnad av författarcoach Ann Ljungberg, Orden Runt.

Det är mycket intressant, med många direkta tips om hur man ska gå till väga vid eventuell egenutgivning. Man får också lära sig hur man bygger en författarplattform, och det är nog bra att veta även om man hittar ett intresserat bokförlag som vill ge ut ens bok .

Från början tänkte jag att kursen skulle ge mig ett bra beslutsunderlag för att bestämma om egen förlagsverksamhet är något för mig att satsa på någon gång i en avlägsen framtid.

Med tanke på att bokförlagen sägs ha tappat 15%  av sin försäljning i år och troligen satsar ännu mindre på debutanter så är det kanske enda vägen att gå om man vill få sin bok utgiven.

Som en av de anda kursdeltagarna säger: "Behöver jag verkligen ett förlag?"  Han menar bl a att det finns en risk att ens manus blir liggande på obestämd tid eller att förlaget inte har resurser att satsa på ordentlig marknadsföring. Idag kan författaren köpa lektörstjänster, korrgranskning, omslagsdesign, tryckning av bok via POD eller i annat land till en rimlig peng, vilket gör att boken får ett proffsigt utseende och innehåll.

Alternativet egenutgivning ter sig mindre skrämmande med de verktyg man får på den här kursen. Helst vill jag ju ägna mig åt skrivandet och inte en massa administration och marknadföring.  Men eftersom jag själv och ett antal testläsare gillar manuset kanske jag ändå försöker mig på egenutgivning till slut, om nu inget bokförlag nappar.

Först återstår ett massivt redigeringsarbete av manuset och en runda bland testläsarna innan jag skickar till förlag.

Det ska bli spännande att följa de andra kursdeltagarna som ger ut sin böcker under vintern eller till våren. Jag tror faktiskt att de kommer att klara sig bra. De har en smittande entusiasm och är beredda att lägga ner hårt arbete för att marknadsföra sina alster och det tillsammans med kunskaper från kursen är en bra grund för egenutgivning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar