tisdag 14 juni 2011

google maps

är användbart till mycket. Jag ville veta ungefärliga avstånd mellan olika platser och borgar i medeltida Frankrike.

I pågående romanprojekt färdas huvudpersonerna  fram och tillbaka mellan dessa borgar och platser och jag vill bedöma hur lång tid det tar för dem att resa, så att historien blir så trovärdig som möjligt

Först letade jag efter medeltida kartor på nätet. Tills jag kom på att borgarna eller ruinerna av dem står kvar än i dag...  Så smidigt det var att placera ut markörer på min egen karta i google maps! Då får man en helt annan överblick över området, och det står hur långt det är mellan olika platser.

Nästa steg blir att utforska google earth för att kunna beskriva platserna ännu bättre. Eller så kanske jag kan locka  med mig familjen på en semestertripp till Frankrike?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar