söndag 4 maj 2014

Redigerar Spegelblänk och försöker kollar fakta

Jag håller på att redigera Spegelblänk och granska historiska fakta. När jag skrev romanen tyckte jag att jag hade full koll, men det  var då det ...  Det hade varit himla bra om jag noterat var jag läst specifika fakta som är med i boken, men se det tycks jag inte ha gjort. Eller så hittar jag bara inte just det dokumentet ...

I alla fall har jag återigen gått igenom varenda kapitel som utspelas i Berlin fram till 1938.  Även om Spegelblänk är en fiktiv roman vill jag helst undvika historiska felaktigheter, därför är det bra att läsa på oändligt mycket mer än vad som används300px-Bundesarchiv_Bild_102-13681,_Berlin,_Stresemannstraße_bei_Nacht i romanen.     T ex handlade ett halv kapitel om att Ilona var ute och roade sig efter att ha jobbat hårt med att sy dräkter till filmindustrin samt debutantbaler. Det sista kan jag inte hitta något belägg för, så det stryks. Istället får Ilona ge lektioner åt BDM-Werk Glaube und Schönheit -  de äldre flickorna i Bund Deutscher Mädel in der Hitler-Jugend. Den där speciella kvällen kanske Ilona följde med sina vänner till Haus Vaterland som syns på bilden. Förutom biograf, teater danspalats och tolv temarestauranger fanns även Berlins största café.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar