fredag 16 oktober 2015

Råda säteri - 1700-talsbyggnad nära Göteborg.

 För några dagar sedan råkade jag passera Råda säteri. Jag kände igen namnet från boken
Gunnebo och 1700-talets sommarställen i Göteborgs omgivningar av Lars Sjöberg och Staffan Johansson. En av flera böcker jag gärna bläddrar i om när jag skriver på min 1700-tals romance.
Råda säteri rustades på 1700-talet upp efter anvisningar av svågern och arkitekten William Chambers på bekostnad av Martin Törngren, direktör i Ostindiska kompaniet. Det sägs att Mary Woolstonecraft (Frankenstein) Shelley övernattat på Råda år 1794. Idag finns ett härligt café i ett av magasinen, samt en restaurang i mangårdsbyggnaden. Vanligt folk kan numera promenera i den fina parken bredvid sjön och köpa växter i plantskolan. Råda säteri beskrivs i ovan nämnda bok som ett tvåvåningshus i liggtimmer med oljad panel under valmat sadeltak. Ett fint exempel på gustaviansk klassicim, fast med spröjsade smårutiga fönster i rokokostil.
Den lilla avskavda rosa vagnen stod på baksidan av huset. Shabby chic extra allt. Skulle göra sig fint som inredningsdetalj i ett rymligt hem. Men vad är det för något egentligen? Brandspruta? Pump?

Faluröd bagarstuga från 160-talet






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar