torsdag 16 januari 2014

publicera e-novell på Amazon.com del 3, fiverr!

Eftersom jag fick kritik för min engelska översättning behövde jag leta efter en korrekturläsare, och hittade  fiverr.com 

Det finns andra alternativ, men många bygger på att man tar kontakt med säljaren, berättar vad man vill ha gjort, och får ett pris att ta ställning till. För mycken möda för ett par noveller, tycker jag, som bara tänkte testa lite för att ta reda på hur e-bokspublicering funkar på Amazon egentligen.

fiverr banner med kategori


 

 

 

En mängd olika säljare på fiverr.com erbjuder för endast 5 dollar bland annat: "proofreading of a 2000 word document, a book trailer for authors. a pop art portrait, an awesome book cover"  eller varför inte "a short video of a guy dancing in spandex with a custom birthday message,  

Jag provade olika "proofreaders" till novellerna, (det är bara att klicka och lägga i varukorgen, så mailar man novellen till dem enligt instruktion) för att se vad de gick för, och jag blev mer än nöjd.  (fast med min usla engelska kanske jag inte är den rätta att bedöma om det blev bra ...). Det verkar orimligt billigt, men antagligen är det ett sätt för dem att skaffa referenser och knyta kontakter. Vill man få en hel bok korrekturläst vänder man sig gärna till någon man fått förtroende för, och är beredd att betala vad det kostar. 

Och så kunde jag inte låta bli ett litet impulsköp - en boktrailer för 5 dollar :) Jag hade ändå bilder (förutom bokomslaget återanvändes en gammal akvarell, fixade bara till ögonen) och äldste sonen kom med en musiksnutt han gjort till en tenta i ljudproduktion. Man får väl ofta vad man betalar för, men den dåliga bildkvaliten beror på att jag inte tillhandahöll bättre foton, så det kan  inte skyllas på fivver-säljaren. Så här blev resultatet i alla fall:

http://www.youtube.com/watch?v=ihJJKOodPG8&feature=youtu.be

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar