måndag 24 augusti 2015

Iron maiden och Montségur, katarernas sista fäste.

I helgen spelade Metallica på ett fullsatt Ullevi. Jag var inte där ... snyft. Fast ärligt talat kan jag inte påstå att jag överansträngde mig för att köa och försöka få tag i dyra biljetter. Istället fortsatte jag skriva på uppföljaren till Ljusets väktare, historisk roman med övernaturliga inslag.Såvitt jag vet har inte Metallica gjort någon musik som handlar om albigenserkriget. Men det finns andra som inspirerats av händelserna i medeltida Occitanien.
Gruppen Paradox släppte år 1989 albumet Heresy som enbart handlar om katarförföljelser på 1200-talet. Och Iron maiden har gjort en låt om Montségur, (finns på albumet Dance of Death) platsen där ett par hundra katarer brändes levande på bål år 1244, efter att påvens korsfarare lyckats erövra den otillgängliga borgen. Även om Iron Maiden alltid levererar tycker jag nog att texten är starkare än musiken i det här fallet. Här är de inledande raderna:
"I stand alone in this desolate space. In death they are truly alive.
Massacred innocence, evil took place. The angels were burning inside"

Montsègur





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar